Mers-les-BainsDeze badplaats is gelegen naast Le Tréport, aan de monding van de Bresle. De Bresle is de natuurlijke grens tussen Picardië en Normandië. Mers-les-Bains heeft geen haven maar wel een lange dijk. Op deze dijk, Esplanada du Général Leclerck, is er plaats genoeg om te parkeren buiten het hoogseizoen. De ganse dijk kun je afwandelen, op regelmatige afstanden staan er banken om even te verpozen. Je hebt een mooi uitzicht op de kliffen.

De grootste troef van Mers-les-Bains is het quartier balnéaire, een wijk met villa’s in typische Belle Epoque stijl. De hele wijk is geklasseerd als erfgoed. Deze wijk ontstond op het einde van de 19e eeuw toen de spoorweg tot in Mers-les-Bains werd aangelegd.
De rijke Parijzenaars en andere aristocraten bouwden hier hun tweede woning in de typische bouwstijl van die tijd. De meeste hebben de naam van een vrouw. Meer dan 300 dergelijke villa’s staan er nu nog, sommige getuigen van een uitzonderlijke schoonheid. Nergens langs de Franse kust vind je zo’n wijk. Voor een geleid bezoek moet je vooraf contact opnemen met het bureau van toerisme. De rondleiding start om 15 uur.

Mers-les-Bains

Een mooie wandeling van 4 km is de circuit La Falaise – Mers-les-Bains. Op het einde van de Esplanade du Général Leclerck ga je naar rechts, la rue Jules Barni en thv nr 10 neem je de trap naar links en klim je naar de kerk. L’église Saint-Martin is een kerk gebouwd in Art Déco stijl. Voor de kerk ga je naar links en dan is het altijd maar rechtdoor omhoog. Je passeert verschillende bunkers. Overal staan er borden dat je niet te dicht bij de rand van de kliffen mag komen.

Na een tijdje kom je bij het standbeeld Notre Dame de la Falaise. Dit standbeeld staat op een sokkel van 7m. Op deze voet staan drie bas reliëfs die de drie patroonheiligen van de drie zustersteden voorstellen : Saint Jacques voor Le Tréport, Saint Laurent voor Eu en Saint Martin voor Mers-les-Bains. Aan het standbeeld ga je naar rechts, na ongeveer 500 m steek je de straat over en ga je direct naar rechts. Dit pad loopt langzaam naar beneden terug naar de stad.